meniul-de-la-coada-la-cap-1024x1024

 

Daca cititi blogul acesta de mai mult timp, stiti cu siguranta ca sunt o mare sustinatoarea a meniului saptamanal (puteti rafoi aici recomandarile mele).
Dar oricat m-as fi straduit, oricat de bine organizata eram, oricat de mult ma tineam de lista, mereu ajungeam la concluzia ca planul de acasa nu se potriveste cu ce se gaseste in targ/piata/supermarket. Ca sa nu mai vorbesc de cazurile cand, aflate in sezon si/sau la oferta, era rentabil sa achizitionez anumite ingrediente in cantitati mai mari.
Si pentru ca ajungeam adeseori sa am un congelator aglomerat si o camara plina, cu multe ingrediente de care si uitam, dar eu tot aveam o lista generoasa de cumparaturi (care sa corespunda cu meniul hotarat), care nu valorifica ingredientele deja existente, am decis ca trebuie sa caut o rezolvare.

Mi-a fost greu sa recunosc fata de mine ca ma organizez gresit. Ce m-a scos pe mine din amorteala a fost supararea sa constat ca am cumparat un ingredient pe care il aveam deja acasa.
Si dupa cateva incercari, am ajuns la formula de meniu pe care vi-l prezint azi.
Care sunt avantajele fata de meniul clasic?
*veti face un inventar cu ce aveti deja in casa
*veti invata sa folositi tot ce ati cumparat deja, astfel sa reduceti pierderile
(de exemplu, veti folosi chiar si cele 5 bucatele de varza de bruxelles, ratacite intr-o punguta in congelator)
*sunt sanse mai mari sa gatiti cu ingrediente de sezon
*puteti cumpara produsele aflate la promotii si sa faceti economii
In concluzie: veti reduce pierderile si veti economisi.
Dar hai sa va explic cum procedez eu.
Folosesc o foaie de hartie format A4 si o indoi in doua, pe lung. In coloana din partea dreapta incep sa fac inventarul pe categorii.
Incep cu ingredientele proaspete, care au in general un termen mai scurt. De obicei sunt cele pe care le avem in frigider, legumele si fructele.
Apoi fac un inventar al congelatorului si la final ma uit in camara, unde in general sunt produsele cu termen mai lung, dar unde sunt si cele mai mari riscuri sa uit ca am anumite produse 🙂
Cand am terminat cu inventarul, trec in partea stanga a paginii unde incep sa construiesc meniul efectiv, avand la indemana o lista de cumparaturi pe care sa trec eventualele ingrediente care lipsesc.

 

15629268730_687d1aacf4_z

Pentru micul dejun am de ceva vreme un sistem care sa ne asigure diversitate. Astfel, pentru fiecare dimineata am o “tema”, dupa cum urmeaza:
Luni – ou
Marti – cereale
Miercuri – ou
Joi – pancakes
Vineri – cereale
Sambata – ou
Duminica – pancakes
(da, mancam multe oua! 🙂 )
De exemplu, luni fac o omleta cu branza sau legume, iar marti, la cereale, fierb niste ovaz si consum din seminte, nuci si fructe uscate. Si tot asa. In general, micul dejun este o ocazie grozava de a recicla diverse ingrediente ramase in cantitate mica.
Continui cu pranzul – care la noi e supa sau ciorba – si apoi cu cina. In general, cina o construiesc in jurul carnii care vreau sa o gatesc. Pentru a ma mai ajuta putin, imi notez cu steluta ce ingrediente pot folosi la gatit sau ce ingrediente au intaietate (expira).
Mai notez ingredientele cu care sa pregatesc desert si paine (de exemplu, vreau sa folosesc nuca de cocos, deci imi planific sa pregatesc ceva cu nuca de cocos) si la final mai adaug o lista de ingrediente pe care sa le folosesc pentru pachetelul de gradinita.

In fiecare seara ma uit peste acest meniu si imi aleg ce pregatesc a doua zi. Am suficienta libertate sa improvizez dupa pofta si timpul disponibil, dar – daca timpul imi permite – pot cauta si o reteta speciala pe net.
Folosesc acest meniu de cateva luni deja si ma simt tare bine cu el. Imi da multa mana libera, ma lasa sa improvizez, dar imi da si o oarecare siguranta pentru ca stiu ca deja am ingredientele necesare.
Dar mai ales, nu mai patesc sa cumpar de 2-3 ori acelasi ingredient, doar pentru ca uit ca il am deja in casa si folosesc absolut tot ceea ce am la dispozitie.

 

15790444316_1086e394e9_z
Sper sa va ajute ideile mele si sunt curioasa voi cum va mai organizati.
PS Sa nu credeti ca o astfel de lista e o pierdere de timp. Credeti-ma, indiferent de forma sub care decideti sa va organizati meniul saptamanal, jumatatea de ora alocata pregatirii acestei liste, va va aduce mult mai multe beneficii!