Momentele de tranzitie se dovedesc adeseori sa fie cele mai dificile ale zilei. Cele mai mari tranzitii ale zilei sunt: cea de dimineata – plecarea la grădinița/scoala, cea de dupa-amiaza – sosirea de la gradinita/scoala si cea de seara – ora de culcare.

In cazul tututor, cheia succesului o prezinta rutina. O rutina bine stabilita, cu reguli clare, ajuta copilul atat prin faptul ca stie ce urmeaza dupa fiecare etapa, cat si prin faptul ca ii da un sentiment de siguranta prin repetivitatea actiunilor.

Desigur, in vietile tuturor apar situatii neprevazute. Va garantez ca o rutina bine stabilita nu va impiedica niciodata copilul sa reactioneze bine la nou, ci dimpotriva: stabilitatea generala il echipeaza mai bine sa reziste la situatiile iesite din comun.

 

Revenind la cele trei mari tranzitii ale zilei, momentul de sosire acasa dupa gradinita/scoala este cel care mie mi se pare cel mai dificil. De ce? Pentru ca adeseori copilul vine obosit fizic si psihic de la scoala si acasa, in spatiul sau de siguranta, rabufneste. Deci constat o transformare aproape magica: un copil luat de la scoala vesel si senin, pur si simplu se transforma de cum intra in casa. E nervos, nu ii convine nimic, nu vrea sa vorbeasca despre nimic, daca intreb cum a fost la scoala imi raspunde in doi peri “bine” sau – cel mai frustrant raspuns- “nu stiu, nu imi amintesc”.

Am incercat diverse variante, dar ceea ce a dat cele mai bune rezultate a fost acceptarea din partea mea a faptului ca e nevoie de o perioada de linistire si o rutina.

 

Rutina de dupa scoala este strans legata de rutina de dimineata. Totul incepe de la ghiozdan.

 

Sa va explic.

De cand a mai crescut, am lasat-o pe fiica mea sa isi aleaga lucrurile pe care urmeaza sa le foloseasca. Noroc cu internetul, pentru ca eu urasc sa ma plimb prin magazine, cu atat mai mult cu doi copii dupa mine. Deci, am luat-o in brate la calculator, am deschis o astfel de pagina si am ales un ghiozdan care sa ii placa ei cu adevarat (pont: pe internet puteti folosi si filtrul de pret, astfel incat nu va pomeniti ca cere un produs care depaseste bugetul!).

Apoi am mai adaugat in ghiozdan o cutie frumoasa pentru pachetel si o sticluta colorata de apa (gasite aici).

 

De dimineata eu pregatesc pachetelul, iar apoi ea se ocupa sa il puna frumos in ghiozdan, alaturi de sticluta de apa, penarul cu creioanele colorate si – in functie de orar – papuceii de balet pentru euritmie sau adidasii de sala pentru ora de sport.

Se imbraca singura si pleaca impreuna cu tati la scoala.

 

Cand se intoarce acasa, am pus accent ca rutina de dimineata sa se desfasoare in sens invers. Astfel:

 

  1. Se dezbraca si se descalta la usa.
  2. Scoate din ghiozdan obiectele care raman la cuier (adidasi, caciulita etc)
  3. Imi da mie – daca e cazul – hartii de la scoala.
  4. Scoate pachetelul si apa si le aduce la bucatarie sa le spal.
  5. Pune ghiozdanul la un loc desemnat, pregatit pentru a fi facut pentru a doua zi.
  6. Merge sa se spele pe maini.
  7. Vine la masa, unde mancam impreuna.

 

Urmand pasii de mai sus, creand cu ei o rutina, are timp sa se linisteasca si sa faca tranzitia. Cand ne asezam la masa de obicei deja e linistita si in timp ce mancam i se dezleaga si limba si imi povesteste de la sine ce a facut la scoala.