Scoala de acasa – ce lectii am invatat in perioada pandemiei
Cand s-a facut anuntul ca se inchid scolile o saptamana, eram convinsa ca acestea vor ramane inchise pana la vacanta de Pasti. Nu ma asteptam insa sa fie inchise pentru tot restul anului scolar.
Am trecut prin mai multe etape.

Prima faza a fost una de relaxare, de atmosfera de vacanta. Ne-am bucurat de zilele libere, mai ales ca deja eram obositi de scoala si de trezit devreme, de alergat la scoala si inapoi.

A doua faza a fost una de panica. Aceasta s-a instalat cand mi-am dat seama ca cel mai probabil nu ne mai intoarcem la scoala in acest an scolar. Am simtit o presiune uriasa de a le face pe toate, si lucru, si gatit, si curatenie si acum si scoala! Si toate acestea in atmosfera aceea dificila si incarcata de stres.

A treia etapa a fost una a intelepciunii 🙂 Am realizat ca acasa nu e la scoala si ca trebuie sa gasesc solutii pentru a ii ajuta si pe copii sa se simta bine in noua lor realitate. Iar de aici lucrurile au inceput sa curga firesc. Si din joaca, folosind resurse pe care deja le aveam sau gratuite, am inceput sa invatam chiar mai mult decat planuisem. Si totul s-a integrat firesc in rutina noastra zilnica, fara stres, presiune, cu drag si multa curiozitate.

Sfaturi si resurse pentru scoala acasa

  1. Am incercat sa creez un mediu potrivit pentru invatare
    Acest punct a fost deseori dificil pentru mine, din cauza diferentei de varsta dintre copii (4 ani). In mod previzibil, cel mic avea alte preocupari si deseori facea galagie.
    Cu toate acestea, am incercat pe cat posibil sa facem niste reguli care sa permita concentrarea.

    – „orele” se desfasoara la masa
    – pe fundal nu merge TV-ul, muzica etc.; cel mic (cand nu putea participa si el) era rugat sa se joace in liniste
    – pe cat posibil am incercat sa ii incurajez sa lucreze deodata, adaptand mesajul si activitatiile.

2. Am pus la dispozitia copiilor resursele necesare


Si cand zic „resurse” nu ma refer neaparat la investitii. Pana la urma, sa nu uitam ca perioada pandemiei ne-a pus pe multi dintre noi in situatia de a ne reanaliza bugetul si cheltuielile. Iata de ce resurse ne folosim noi:


– carti – avem deja foarte multe, dar atata timp cat mai exista fie si o librarie online, voi continua sa mai cumpar carti. In plus, va voi povesti mai jos, am descoperit cum sa le folosim pentru modul nostru de invatare.
– fise diverse printate – exista incredibil de multe resurse gratuite online…doar sa ai rabdare sa le cauti! Avem o imprimanta veche, alb-negru, ieftina, care isi face treaba foarte bine si cu ajutorul careia am scos la imprimanta o multime de fise (nu doar cele trimise de la scoala), atat pagini cu exercitii, cat si foi cu tot felul de jocuri sau pur si simplu imagini de colorat.
– imagini/planse – fie facute de noi, fie gasite online, cu scopul de a fixa informatie sau a discuta concepte si cuvinte cheie.

3. Acasa nu e la scoala -> concentrarea


Evident ca acasa nu e la scoala. Dar acest truism il repet pentru ca in spatele lui sunt mai multe consecinte pe care a trebuit sa le constientizez si in jurul carora a trebuit sa lucrez.
Unul dintre cele mai importante aspecte a fost abilitatea de a se concentra a copilului, mai ales la sarcini care nu ii fac in mod deosebit placere. Pentru ca una e clasa, cu colegii, cu mediul special creat, cu invatatoarea si alta e acasa, cu un frate mic pe fundal, cu oala pe foc, cu telefonul care suna, cainele care latra sau jucariile care ii indeamna la joaca. Cine sa mai vrea sa lucreze la matematica?!


Pentru a lucra la acest aspect eu am folosit un truc vechi, pe care il folosesc deseori si la mine: m-am folosit de ceasuri.
Am inceput cu perioade scurte, pe care le-am crescut ulterior, dar nu am depasit pana acum 30 de minute de lucru. Mai exact, am pus ceasul la 10 minute la inceput si am stabilit ca in acest interval sa citeasca/faca exercitii la matematica/sa scrie compunerea etc. Daca depasea timpul si se putea concentra in continuare pe lucru, cu atat mai bine.


Daca insa se oprea dupa cele 10-30 de minute asupra carora am convenit, ii lasam sa se joace putin si apoi reluam. La joaca incurajam miscarea fizica. Si subliniez acest aspect: pauza nu insemna un episod de desene! Am pregatit o lista cu muzica vesela si ii incurajam sa faca „petrecere”, adica sa alerge si sa danseze in voie.

4. De la curriculum fix, la libertate in invatare


Va povesteam mai sus etapele prin care am trecut. In a doua faza, cea de panica, am fost foarte stresata de ceea ce primeam de la scoala. Vreau sa subliniez ca nu am primit mult, era usor de facut si invatatoarea mereu a fost alaturi de noi cu explicatii si feedback. Dar asta nu a insemnat ca nu a fost stresant! 🙂
Pana la urma ne aflam cu totii intr-un context absolut nou si am avut nevoie de putin timp sa ma dezmeticesc. Si, trebuie sa recunosc, a fost nevoie sa ascult putin si de copii.
Evolutia a fost fireasca: aveam materia oficiala, curriculumul de la scoala si pornind de acolo improvizam jocuri si cautam metode cat mai diverse de invatare (din nou, internetul este o resursa fabuloasa!)

Daca la inceput ma bucuram daca reuseam sa bifez ceea ce primeam de la scoala (care nu era oricum mult), am descoperit ca se poate chiar mai mult. Copiii au devenit curiosi in noul nostru joc si in curand cereau ei sa mai invatam ceva. Din acel punct m-am lasat ghidata de cartile noastre si vedeam unde ne duc pasii.
Ca sa va dau un exemplu, citeam despre anumite zone geografice, perioade istorice sau animale/plante si incepeam sa cautam mai multe despre ele. Pe You Tube sunt o multime de materiale extrem de educative, foarte multe filme foarte bune mai ales pe zona de animale/plante. Pentru zonele geografice cautam imagini si la fel si pentru perioadele istorice.
Pornind de aici incurajam discutii sau diverse activitati pe tema asta.


In acelasi fel, am incercat sa ofer context si povestilor pe care le citeam. De exemplu, citind-o pe Heidi am cautat imagini din muntii Elvetiei sau imagini din Frankfurt. Am incercat sa imitam mancarea descrisa in cartile pe care le citeam. Am cautat imagini cu gaste ca cea pe care zboara Nils. Si asa mai departe 🙂

5. Am incurajat pasiunile copiilor
Dincolo de toate, am incercat sa le ofer timp si resurse sa se joace in functie de pasiunile lor. Daca cel mic este pasionat de masini si lego, cea mare poate sa isi petreaca ore in sir desenand si colorand. Prin urmare, am facut timp si pentru asta si le-am oferit materiale si resurse care sa ii ajute in pasiunea lor.

Vacanta cea mare


Desi a inceput si oficial vacanta, noi continuam invatarea sub forma aceasta relaxata si ghidata de carti si de copii. Deseori pentru ei e doar o joaca, e curiozitatea lor fireasca si uimirea sincera in fata lumii pe care o descopera.
Cu multe carti, ajutata de resursele gratuite online, invatand de pe bloguri de profil si inspirandu-ma de pe internet, zilele noastre au devenit o rutina relaxata de joaca si invatare.