In ultima perioada am citit cateva carti de time magagement si desi am invatat cateva notiuni noi si interesante, am realizat ca pentru o mama (cu atat mai mult o mama care lucreaza de acasa) lucrurile sunt ceva mai greu aplicabile. 
Pentru ca seful si colegul tau „de birou” nu intelege de nu. Pentru ca daca trebuie sa faca pipi acum, trebuie sa lasi totul balta si sa fugi cu el la olita. Pentru ca ii place sa urle in telefon ori de cate ori ai un apel de facut (si de obicei spune cele mai neavenite lucruri, iar volumul te acopera mai mult ca sigur pe tine). Pentru ca are un program pe care trebuie sa il respecti. Pentru ca are nopti in care viseaza urat sau are febra sau ii iese o masea si are nevoie de tine non-stop. 
Daca planuiesti sa lucrezi seara, nu uita ca nu incepi ziua de lucru la 10 seara, ci pana la 10 seara ai deja un job full time, solicitant si epuizant si la „inceputul” programului trebuie sa te aduni, sa te mobilizezi si sa lucrezi. Si stim prea bine ca nu e usor. 
Si iata cum, doua lectii mari si late ale celor care scriu carti de time management pica. Nu ai cum spune „nu” intreruperilor si flexibilitatea orelor de lucru inseamna doar ore suplimentare, un al doilea job. 
Bun. Si atunci ce putem invata din aceste carti de time management? 
In primul rand va invit sa fim foarte realiste cu timpul nostru. Putem trage de noi, dar pentru cata vreme? Putem pierde ore de somn, dar nu o putem face la nesfarsit. Iar pe timp de zi, cand copilul are momentele lui dificile, nu ne permitem sa fim tafnoase, epuizate si cu nervii deja suprasolicitati. 
Estimati-va corect volumul de munca vs. timpul in care puteti munci si nu va incarcati cu mai multe proiecte decat puteti duce la bun sfarsit. Angajamentele neonorate nu doar ca deterioreaza increderea clientilor (am trecut si eu prin asta!), ci mai ales va frustreaza si epuizeaza pe voi. Stiind ca aveti ceva de facut, ceva de care nu mai aveti timp oricat va straduiti, iar acest gand, care va chinuie, va obsedeaza, care este nelipsit din mintea voastra, va face enorm de mult rau. 
O sa va demoralizeze si o sa va slabeasca increderea in voi, iar acesta este ultimul lucru pe care doriti sa il obtineti. 
Asadar, vestea buna e ca puteti spune si nu. Sa refuzati o supra-incarcare. 
In al doilea rand, incerc sa am liste cat mai amanuntite pentru toate categoriile de activitati pe care le am de bifat intr-o zi. Sa va explic de ce. 
Lista mea zilnica contine mai multe parti: activitati & timp petrecut cu Natalia, lucru, blogging, gatit, curatenie, gradina si mici proiecte DIY. 
Daca ar fi sa pornesc in o noua zi cu toate acestea de-a valma, nu cred ca ar iesi ceva. Astfel incat am liste pentru fiecare categorie (am sa va povestesc in viitor mai pe larg si despre asta) si ma folosesc de perioade de timp pentru a lucra la ele.  
Multi ar zice ca e inutil sa faci o lista amanuntita a lucrurilor care trebuie curatate in casa sau ca e mult prea rigid sa faci un „program” pentru copil. Dar hai sa va punctez cateva dintre argumentele mele pentru a proceda astfel. 
1. Notand toate aceste indatoriri, iti iei un gand de pe cap. 
De exemplu, de ce as tine eu minte cand am spalat ultima oara filtrul la dezumidificator sau cand am pus ultima oara ciclul de curatare la masina de spalat vase? De ce m-as incarca cu aceste detalii cand si asa am o gramada de lucruri de tinut minte?!
Atunci imi notez aceste sarcini si (pentru ca folosesc o lista electronica – Wunderlist) imi setez o anumita frecventa cu care aceste sarcini reapar pe agenda mea zilnica. Daca voi decideti sa faceti aceasta lista pe hartie, puteti sa va impartiti lista pe activitati de facut in fiecare zi a saptamanii, in fiecare weekend al lunii si, respectiv, in fiecare luna. 
2. Stiu foarte clar si punctual ce am de facut. 
In ziua de azi e foarte-foarte-foarte usor sa pierdem timpul. Intre a mai da un refresh la feed-ul de pe Facebook sau a conversa pe diverse grupuri, la filmulete de pe You Tube, seriale sau alte atractii online, suntem mereu conectati, dar vesnic intrerupti. 
Daca pe langa intreruperile cauzate de tehnologia moderna, ai de a face si cu intreruperile datorate unui copilas frumos, curios si iubitor, capacitatea ta de concentrare este ceva aproape utopic. 
De aceea, lista este „hardul meu extern„. Acolo am harta zilei, informatiile actiunilor pe care trebuie sa le fac. Iar eu nu fac decat sa procesez, atunci cand prind un moment in timp sau spatiu – un moment de liniste sau efectiv ma aflu fizic in locul unde am de facut ceva (o actiune atat de prozaica precum spalatul chiuvetei in bucatarie sau stersul prafului in dormitor). 
3. Planificarea meniului
Dincolo de argumentele ce tin de economii si de asigurarea unei diete mai variate, planificarea meniului ma ajuta sa pregatesc ziua fara sa intru in panica la pranz ca nu am ce gati. 
Meniul il pregatesc o data pe saptamana, de obicei inainte de a merge la cumparaturi, dar in fiecare seara arunc o privire peste el si pregatesc ingredientele: scot carnea din congelator, rehidratez nuci sau cereale, pun la indemana ingredientele pentru micul dejun sau chiar pregatesc aluatul de clatite cu o seara inainte. 
4. Planificarea activitatilor cu Natalia
La partea aceasta am cele mai multe sprancene ridicate. Nu, asta nu inseamna ca de la 9.07 la 9.23 Natalia TREBUIE sa se joace cu ceva anume. Nu, nici vorba. 
Asta inseamna ca am o lista de cateva activitati pe care i le pregatesc pentru ziua urmatoare. Fie o tavita cu malai, fie materialele necesare pentru a picta o felicitare, fie orice alta activitate mi se pare mie interesanta. 
De exemplu, am ceva urgent de facut si Natalia este treaza, cu chef de joaca. In loc sa apelez la TV, ii ofer o astfel de activitate si ea poate sa isi faca de lucru linistita. Nu trebuie sa fie ceva complex, e suficient sa fie ceva nou si sa ofere copilului posibilitatea sa exploreze. Iar mie 5-10 minute de liniste 🙂 
Mai e un aspect pe care as vrea sa il punctez aici. Citisem cu ceva timp in urma un articol despre capcana de a fi mai atent la lista zilnica de sarcini si ignorarea copilului. O idee ar fi sa treceti pe lista voastra si timp de petrecut impreuna. La liber. De exemplu, sa faceti impreuna plimbarea zilnica. Sau sa cititi o poveste inainte de culcare. 
Lista listelor sau prioritizarea

Sunt convinsa ca  dupa ce va faceti si voi o astfel de lista -veti constata, speriate si descurajate, ca este infernal de lunga. 
Ca un vechi detinator de liste, permiteti-mi sa va dau cateva sfaturi: 
1. Nu conteaza care este forma sub care tineti listele, dar e neaparat sa le tineti intr-un singur loc. 
2. Impartiti-le clar pe categorii, astfel incat, daca sunteti in locul si momentul potrivit, sa stiti exact ce aveti de facut si sa bifati cat mai multe de pe lista. 
3. Hotarati cu o zi inainte 3 lucruri importante si acelea sa fie primele pe care le rezolvati. Apoi, puteti bifa si altele, dar chiar daca nu terminati lista, stiti macar ca ati facut ce era mai important. 
4. Nu va descurajati. Nu, nu va functiona totul ca uns. Nu veti incepe fiecare zi bifand cu usurinta sarcina dupa sarcina. Vor fi zile ploioase si lenese sau zile cu soare si chef de plimbare. Permiteti-va momentele de respiro. Ele sunt la fel de importante precum momentele extrem de productive. 
5. Odihniti-va si faceti tot posibilul sa dormiti macar 7 ore pe noapte (8 e idealul!)
Cam atat despre motivul pentru care ma folosesc de liste. Dupa cum punctam mai sus, intreruperile sunt la ordinea zilei si e momentul sa inchei aici. 
As aprecia extrem de mult orice feedback si intrebari de la voi, sa stiu in ce directie sa dezvolt acest subiect al organizarii pentru mame (care lucreaza de acasa)