Stiti ilustratia aceea din desenele animate cand eroului ii vine o idee geniala si un beculet i se aprinde deasupra capului?
Asa sunt eu azi. Cu un beculet (ditamai candelabru as zice) aprins deasupra capului.

Si totul a inceput de la laboratorul de histologie din aceasta dimineata…

Dar de fapt istoria e mult mai veche.

Peste tot unde am inceput din nou scoala (liceu, prima facultate), primii ani (1-2) au fost facuti taras-grapis. Note mediocre, eu frustrata pentru ca stiam ca pot mai mult, dar pur si simplu nu aveam dovada. Imi priveam cu jind colegii care prindeau cu usurinta informatiile si le redau cu exactitate, in timp ce in mintea mea ele se loveau ca de un zid. Paman nefertil. Piatra seaca.
Apoi, in ultimii ani vesnic ajungeam sa am rezultate foarte bune. Ca si cum mintea mea se deschidea si absorbea toata informatia din urma.
Si nu, nu era o farama de geniu. Era multa munca in urma si simteam mereu ca efortul imi este rasplatit.

Apoi a urmat a doua facultate.
Am pornit increzatoare, stiind ca am avantajul unei minti mai coapte, experienta unei facultati in urma si pasiunea pentru ceea ce imi propuneam sa fac. Stiam ca nu va fi usor, dar nu ma asteptam la ceea ce a urmat.
Din nou mintea mea s-a blocat. Informatiile – oricata rabdare aveam cu ele – nu reuseau sa se fixeze. La primul examen oral, am descoperit ca ma molipsisem si de „impleticeala de limba” si efectiv nu puteam pronunta termenii medicali pomposi care ii indesasem cu chiu, cu vai in cap.

Am dat vina pe minte, pe tipul de informatii (una e literatura, alta e medicina), pe varsta, chiar si pe lipsa de motivare.

Semestrul doi a inceput insa sa faca lumina. Materiile noi, legate de materiile din primul semestru, imi faceau lumina in trecut. Noile informatii (chiar daca mai dificile), ma ajutau sa le inteleg pe cele mai vechi si (teoretic) mai usoare.

Si, inainte de a va dezvalui „secretul”, mai dau un exemplu aparent fara nicio legatura.
Acum cateva luni am primit de facut un proiect fara sa mi se explice de ce trebuie sa-l fac sau la ce i se pot folosi rezultatele. Sa nu va povestesc cati nervi mi-a facut proiectul respectiv. L-am amanat luni de zile si l-am facut doar printr-o minune tehnica, nu pentru ca eu m-as fi putut motiva sa-l fac.
Si era simplu: nu mi se oferise motivul pentru care sa il fac.

Sa revenim. Azi dimineata la laboratorul de histologie s-a ajuns cu discutia la emisferele cerebrale si cum le folosim. Unii sunt stangaci (marea majoritate) si unii sunt dreptaci. De fapt chiar si sistemul de invatamant este construit in asa maniera incat sa ii ajute pe cei stangaci: cei care invata in trepte, cei care pot sa retina un detaliu fara sa aiba nevoie de o viziune de ansamblu. Precum constructia unei case: torni fundatia, apoi ridici peretii etc.

Eu citesc mereu finalul cartii.
Cand incep o noua carte, citesc primele cateva randuri, apoi ii citesc finalul. Nimic nu ii strica savoarea. Dimpotriva: faptul ca ii cunosc finalul ma motiveaza si mai mult sa o citesc pana la capat.
Da, sunt dreptace. Gandesc cu partea dreapta.

De aceea eu nu pot invata un detaliu microscopic daca nu cunosc toata increngatura care il face util. De aceea nu pot face un proiect daca nu ii stiu clar scopul final. De aceea iubesc sa am spoilere: pentru ca imaginea de ansamblu imi da puterea sa inteleg detaliul.

Si de aceea mereu primii ani de scoala au fost pentru mine chinuitori: informatia primita fara logica, fara sa mi se faca legatura cu ceva mai mare, nu avea pentru mine relevanta. Abia cand incepeam sa intrevad contururile puteam sa umplu spatiile goale. Si abia atunci, cu un scop clar definit, mintea mea putea lucra la capacitate maxima.

Si iata cateva sfaturi pentru studentii la care predomina emisfera dreapta(nu mai am chef sa traduc :D):

The right brain however, processes from whole to parts, holistically. It starts with the answer. It sees the big picture first, not the details. If you are right-brained, you may have difficulty following a lecture unless you are given the big picture first. That is why it is absolutely necessary for a right-brained person to read an assigned chapter or background information before a lecture or to survey a chapter before reading. If an instructor doesn’t consistently give an overview before he or she begins a lecture, you may need to ask at the end of class what the next lecture will be and how you can prepare for it. If you are predominantly right-brained, you may also have trouble outlining (You’ve probably written many papers first and outlined them latter because an outline was required). You’re the student who needs to know why you are doing something.

If you are right-brained, you may flit from one tack to another. You will get just as much done, but perhaps without having addressed priorities. An assignment may be late or incomplete, not because you weren’t working but because you were working on something else. You were ready to rebel when asked to make study schedules for the week. But because of the random nature of your dominant side, you must make lists, and you must make schedules. This may be your only hope for survival in college.

The right brain, on the other hand, wants things to be concrete. The right brain person wants to see, feel, or touch the real object. Right brain students may have had trouble learning to read using phonics. They prefer to see words in context, to see how the formula works. To use your right brain, create opportunities for hands-on activities, use something real whenever possible. You may also want to draw out a math problem or illustrate your notes.

If you process primarily on the right side of the brain, you use intuition. You may know the right answer to a math problem but not be sure how you got it. You may have to start with the answer and work backwards. On a quiz, you have a gut feeling as to which answers are correct, and you are usually right. In writing, it is the left brain that pays attention to mechanics such as spelling, agreement, and punctuation. But the right side pays attention to coherence and meaning; that is, your right brain tells you it „feels” right.

The right brain person will sound something like this: „Turn right (pointing right), by the church over there (pointing again). Then you will pass a McDonalds and a Walmart. At the next light, turn right toward the BP station.” So how is this relevant to planning study strategies? Right brain students need to back up everything visually. If it’s not written down, they probably won’t remember it. And it would be even better for right brain students to illustrate it. They need to get into the habit of making a mental video of things as they hear or read them.