Citeam zilele trecute un articol despre calugarii de la Sihastria Putna, aparut in NG-ul din luna martie.
Si am regasit aici un aspect care mereu m-a pus pe ganduri: cat din sihastria acestor oameni este inclinatie si cat fuga de lume?

In lume, cu o viata normala, cu familie, esti bruiat de zgomotul de fond neintrerupt al tentatiilor, care te pot abate din calea ta. Aici este un cor care iti tine isonul si te trage de maneca cand te abati de la drumul spre Dumnezeu.” spune Dragos Lumpan.

Imi este greu sa nu ridic sceptica din spancene citind aceste randuri: in definitiv, oamenii astia se retrag intre zidurile manastirilor pentru ca simt o chemare catre Dumnezeu sau doar pentru a se simti protejati prin „forta” celor multi? Curaj sau lasitate?

Aici nu e vorba de religie ci de conceptul de putere prin izolare.

Vara trecuta am discutat cu cineva care si-a impus acest tip de izolare si viata primitiva. O persoana care a avut o tinerete tumultoasa, despre care nu are insa prea multe amintiri din cauza bauturii si drogurilor care i-au naclait memoria.
Ei bine, aceasta persoana a renuntat la toate acestea prin descoperirea credintei. Faptul ca a scapat de viciu (indiferent de motive) este un fapt admirabil. Sa zicem ca izolarea la care s-a supus putea fi inteleasa si pertinenta la inceput, dar pe parcurs ea se transforma intr-un altfel de dependenta, intr-un altfel de viciu.
Conjuctura ne-a permis sa petrecem mult timp impreuna si sa pot sa ii expun cat mai elegant punctul meu de vedere. Ma asteptam la o rabufnire violenta a acelor persoane ce duc credinta la paroxism, sa-si apere apropierea de natura (prin viata simpla ce o ducea), de Dumnezeu, de viata spirituala. In schimb mi-a marturisit deschis: „Nu ma mai intorc in lume (cu acest termen ne refeream noi la civilizatia din orase si chiar sate) pentru ca imi e teama ca sunt prea slaba sa rezist fara sa pacatuiesc!”

Asadar ea mi-a intarit parerea ca aceste retrageri in munti sunt doar actiuni facute din teama, din dorinta de a avea confortul lipsei tentatiilor.
Sincer admir mult mai mult maicutele ce le vad sofand prin oras, implicandu-se activ in viata societatii decat viata de sihastrie a multor calugari. Consider ca cei care doresc sa-si dovedeasca puterea credintei nu o pot dovedi decat in lumea de care vorbeam mai sus. Si avand frate codrul, e mult mai simplu sa mori fara de pata.