Nu o data m-a framantat problema diferitelor realitati, a perceptiilor diferite, a posibilitatii ca realitatea mea sa fie doar a mea. Daca unde eu vad albastru, intreaga lume vede galben? Sau daca am fost invatata ca acela este albastru, dar de fapt este rosu?! Despre asa ceva este cartea lui Julian Barnes, despre cum se poate falsifica realitatea, modul in care aceasta devine o realitate mai adevarata decat cea precedenta si incapacitatea noastra, pana la urma, de a distinge aceste diferente.
Titlul mi-a sugerat inca de la inceput o dojana adusa Angliei, a destramarii ei contemporane, o decadere care este disecata de Barnes intr-un viitor aproape apocaliptic pentru Albion. Magnatul Jack Pitman are ideea unui proiect grandios, spune el, din patriotism, in care transforma Anglia intr-un urias parc de distractii. Proiectul este pus la punct de un grup de oameni cu titulaturi ce amintesc de cele pompoase ale comunismului ( sau de cele ale lui Orwell), precum Captatorul de Idei (scribul oficial al lui Sir Jack, al carui rol este sa prinda din zbor cugetarile acestuia, sa le slefuiasca si sa le astearna pe hartie).
Dupa intocmirea unui studiu de catre Istoricul Oficial, despre ceea ce inseamna Anglia in lume, este alcatuita o lista de 50 de elemente reprezentativ englezesti. Aceasta lista este baza dupa care este construita Anglia, Anglia, un proiect ce se dovedeste a fi un real succes pe piata turistica, dar mai apoi si pe cea economica si politica. Consecintele proiectului se rasfrang direct asupra Angliei, unde se poate considera ca se afla originalul, avand efecte din cele mai sumbre.
Pe langa ideea copiei ce invinge originalul, romanul mai urmareste si marunte existente umane, avand in centru un ciudat triunghi de putere : Martha, Paul si Sir Jack. Fluctuatile de putere se invart numai in cadrul acestui triunghi, desi intr-un mod neasteptat, iar puterea nu este irosita pentru ca ea este transmisa unui set de copii ce isi inlocuiesc perfect originalul. Realatiile sentimentale sunt decupate dupa acelasi model, nimeni nu mai are certitudinea sentimentelor sau siguranta asupra autenticitatii iubirii.
Sunt un pic aspra la rating de aceasta data si acord doar 4 stele din cauza unei constructii dezorganizate a romanului. Sunt zone lasate neacoperite sau tratate in neglijenta, de parca, din cand in cand, Barnes s-ar fi plictisit de o etapa si se grabea sa sara la urmatoarea. In rest, este un roman-poveste care desi este usor si nostim de citit, lasa o apasare pe suflet si un mare semn de intrebare asupra propriei noastre unicitati.

* recenzie aparuta si pe Bookblog