Am rugat membri grupului meu de facebook sa imi puna intrebari la care si-ar dori un raspuns din partea mea, iar prima intrebare a fost aceasta:

Cum fac sa devin mai organizata? Ca tot incerc, da’ sfarsesc tot in haos. Te admir pentru organizare, citesc articolele punctuale pe o tema sau alta, dar se pare ca problema mea e „one level deeper”. (…) Cum fac sa ma organizez mental?

 

Iata care au fost pasii facuti de mine pentru a-mi „organiza” mintea. Pun cuvantul a organiza intre ghilimele pentru ca sunt de parere ca aici nu e vorba despre organizare, ci de stabilire de prioritati.
In perioadele mele cele mai dificile, cand sunt cel mai epuizata, cand nimic nu pare sa imi aduca satisfactie si cand simt ca plutesc in deriva, problema nu este lipsa organizarii, ci faptul ca pierd din vedere ceea ce este important si care sunt prioritatile mele.




Cand ajung la saturatie cu astfel de zile, imi iau o jumatate de zi „libera”. Adica nu mai fac sarcinile mele obisnuite si asigur minimul necesar de energie rutinei zilnice. In aceste ore inchid toate posibilele surse de distragere a atentiei si ma retrag la masa din bucatarie, inima casei, cu o foaie A4. Puteti face exercitiul si in agenda, dar eu am descoperit ca in prima faza, cea de brainstorming, ma ajuta sa am spatiu mai mult.
Ei bine, pe aceasta foaie imi notez pilonii mei. Asa le spun eu prioritatilor mele de baza: copiii si familia, munca mea, casa (curatenia si gatitul) si dezvoltare personala (tot ce tine de dezvoltarea mea ca om, fie ca e vorba de carti de citit sau timp de meditatie).
Scriu mare acesti patru piloni (pot fi diferiti la voi) si apoi imi notez ceea ce imi doresc la fiecare. La modul general si imediat, dar si ca planuri de viitor.
Apoi, la fiecare sectiune imi notez ce am de facut pentru a indeplini ceea ce imi doresc.
De exemplu, la copii imi notez punctual cum putem petrece mai mult timp impreuna si cum sa fac sa aiba o rutina cat mai echilibrata (cu accent aici pe timp petrecut afara si ore de somn). Notez cele mai banale si evidente lucruri, scopul fiind sa mi le fixez in minte. In plus, raman deseori surprinsa cate momente aha! am cand construiesc aceste liste.

Sa va dau un alt exemplu. Ultimele luni au fost mai dificile din punct de vedere financiar. Pe de o parte, am iesit din concediul de maternitate si nu mai am venitul acela. Apoi am avut cateva cheltuieli mari si neasteptate (doua cuvinte cheie: mecanic si dentist :)) ). La acestea se adauga rata, fondurile de economii si apoi dorinta de calatori, de a putea merge in vacante cu copiii, de a avea un trai decent.
Asa ca, dupa cateva zile de frustrare si spaime diverse, total neproductive, am facut din nou exercitiul cu pilonii, de aceasta data din punct de vedere financiar.
Am respectat pilonii stabiliti de mine, adica prioritatile mele, dar am punctat la fiecare ce poate fi aducator de venit.
Atentie insa! Aici nu am numerotat doar banii efectivi care intra in casa, ci ceea ce facem si ca acesti bani sa nu iasa. De exemplu, consider ca daca imi organizez dulapurile mai bine, cheltui mai putin pe haine pentru ca stiu clar ceea ce am si stiu si mai clar ceea ce nu am nevoie. Aceasi idee se aplica si la dulapul cu provizii alimentare sau cosmetice. Daca gatesc, facem economii la mancare – atat cumparata, cat si la toate acele mici gustari care atarna uluitor de greu la costul final al cosului de cumparaturi (am realizat asta abia dupa ce am renuntat la ele). Desigur, am notat si sursele de venit si ce pot face ca ele sa creasca. Dar aici am avut grija sa caut acel echilibru (de aia ma ajuta foaia mare) intre a munci sa aduci bani in casa vs. timpul petrecut muncind duce la cheltuieli mai mari ( de ex. cu mancarea, cu un afterschool, bona etc.).
Deci calculul trebuie facut cantarind cu grija veniturile si cheltuielile.

Bun, dupa ce ati stabilit pilonii, prioritatile principale, puteti sa adaugati si un plan pe 1 luna, 3 luni si 6 luni. Ce ati dori sa mai faceti, sa imbunatatiti etc.

Trecand mai departe, ajungem mai aproape de organizarea efectiva.
In primul rand, eu mi-am facut un obicei de a ma uita peste aceasta lista. E o forma de meditatie, prin faptul ca imi reamintesc mereu ceea ce conteaza pentru mine, care imi sunt obiectivele si prioritatile.

Bine, bine, veti zice, dar cum le pun in practica?
Planul zilnic imi este construit dupa aceste prioritati. Iar vizualizarea ajuta ENORM!
Este ca si cum mintea ta este o busola si cand esti obosit acul se invarte cu repeziciune, te ameteste si nu stii ce e cu tine si incotro sa o apuci. Vizualizarea listei e similara cu momentul in care acul busolei isi gaseste Nordul si arata directia pe care trebuie sa mergi.
Restul se aranjeaza cumva de la sine.

Nu inchei inainte de a va mai inpartasi un truc in organizare. Un truc care m-a ajutat foarte mult in ultima perioada.
De la oboseala, de la lumea aceasta cu o mie de distrageri si alerte la fiecare pas, deseori mi se intampla sa imi pierd concentrarea pe parcursul zilei. Busola o ia razna 🙂
Nu intru acum in detaliile stiintifice (daca vreti, va rog sa imi spuneti), dar aceasta este o forma de rezistenta a creierului. Ca sa imi revin, numar pana la cinci si ma gandesc ce ar mai trebui facut. Bam! Apare Nordul!
Nu sint povesti. Acea pauza de a nunara activeaza partea rationala a creierului, cea care stie ce ai de facut si te poti rupe mai usor de tendinta de a procrastina.

Sper ca v-au fost utile ideile si metodele folosite de mine si va astept si cu alte intrebari! 🙂