Cartonasele cu imagini sunt o resursa simpla, versatila, dar deseori subexploatata in interactiunile noastre cu cei mici. Cand era Natalia mica, bebelus, erau foarte rare si greu de gasit. Intre timp au aparut pe piata mai multe tipuri de cartonase, dar toate pe cele pe care le-am luat noi sunt adresate copiilor mai maricei si celor care au trecut de faza distructiva. De aceea, ma bucur mult sa va prezint azi cartonasele de la Bebe Librarie, cu imagini potrivite unei grupe mari de varsta – de la bebelusi la copii mai maricei (copii care incep sa citeasca). Noi ne-am tot jucat cu ele si m-am bucurat ca putem sa avem un joc cu care sa ne jucam impreuna, copil mare si mic! ­čÖé Am facut jocurile mai simple: le aratam cartonasul si le ceream sa numeasca ce vad in imagine, sa spuna cum face animalul, apoi sa grupeze cartonasele pe categorii (animale salbatice, domestice, fructe, legume, culori, cifre etc), dar ulterior am trecut si la jocuri ceva mai complexe, ca cele pe care le veti putea citi mai jos.

Un joc inventat de copiii a fost acela de a „face ca…” si nu se refereau doar la sunete, ci mai ales la miscari ale corpului si postura. Astfel, ei au utilizat toate categoriile de cartonase, imitand atat animalele (evident), dar si fructele (faceau barcuta la banana sau se ghemuiau sa imite un mar rotund) sau cifrele, prin miscari ale corpului si membrelor. Recunosc ca acest joc a fost cel mai distractiv pentru toata lumea! ­čÖé

Cartonasele le gasiti aici.

 

De ce sa folosimcastonasele cu imagini   ?

Fiecare dintre noi invatam in mod diferit si avem abilitati diferite. Unii cercetatori, printre care si Howard Gardner in Teoria Inteligentei Multiple, atrag atentia asupra faptului ca sunt mai multe moduri prin care un copil poate invata un anumit lucru si implicit sublinieaza importanta includerii mai multor tipuri de jocuri in procesul de invatare. Este important sa includem in jocuri mai ales elemente vizuale pentru ca o foarte mare parte din copii au acest tip de inteligenta. Cartonasele cu imagini sunt de obicei colorate si luminoase si pot avea un real impact asupra copiilor. De asemenea, unele din ideile care vor urma pot fi folosite si in cazul copiilor care au o inteligenta kinestezica.

Dupa cum cred ca v-am convins deja, cartonasele cu imagini sunt o resursa foarte practica pentru fiecare etapa de dezvoltare a celui mic. Ele sunt o metoda foarte buna de a prezenta, exersa si reutiliza cuvintele. Pentru copiii care pot citi, cartonasele cu imagini afiseaza cuvantul reprezentat in imagine sau doar al cuvintelor.

Daca va intrebati cum s-ar putea pune in aplicare cartonasele cu imagini, am pentru voi cateva idei de joaca la care pot fi folosite cu succes:

1. Descopera cartonasul

Acoperiti cartonasul cu ceva, de exemplu cu spatele unui alt cartonas, si incepeti sa descoperiti primul cartonas prin miscarea lenta a celui de-al doilea, pana cand copilul recunoaste ce se afla in imagine. Acest exercitiu se potriveste si la folosirea de cartonase deja cunoscute si la introducerea de cartonase noi. De asemenea, la acest exercitiu se pot folosi si cartonase care contin doar cuvinte.

2. Descopera cartonasul ÔÇô bucata cu bucata

In aceasta versiune a exercitiului, cartonasul ce sta sa fie descoperit trebuie acoperit cu ceva care se poate da la o parte bucata cu bucata (ca un puzzle). Rugati copilul sa aleaga ce bucata din cartonas vrea sa descopere, iar dupa ce o dati la o parte intrebati copilul daca recunoaste cartonasul. Repetati miscarea pana cand cel mic ghiceste ce se afla in imagine.

3. Cartonasul rapid

Spre deosebire de exercitiile de mai sus, acesta adauga viteza si energie activitatii. Incepeti prin a tine cartonasul cu fata catre voi si intoarceti-l spre copil doar pentru o fractiune de secunda. Timpul care il lasati cu fata catre copil trebuie sa fie suficient de scurt ca cel mic sa reuseasca sa ghiceasca ce se afla pe cartonas doar dupa 3 sau 4 incercari. Aceasta se poate dovedi o activitate foarte distractiva, cei mici fiind extrem de intrigati de lucruri noi,

4. Foloseste indiciile

Incepeti prin a alege un cartonas pe care din nou il plasati cu fata spre voi si dati indicii precum ÔÇťAre urechi mariÔÇŁ, ÔÇť E foarte inaltÔÇŁ etc. Desi poate parea un joc de adulti si neatractiv comparative cu celelalte, majoritatea copiilor il adora. Se potriveste de minune copiilor atenti la detalii.

5. Memoreaza cartonasul

Incepeti prin a pune cateva cartonase asezate cu fata in sus (tineti cont de varsta copilului cand stabiliti numarul cartonaselor). Lasati copilul sa le memoreze folosind un timp limitat, de regula un minut. Intoarceti cartonasele cu fata in jos si intrebati copilul ÔÇťUnde era maimuta?ÔÇŁ, iar copilul descopera cartonasul cu pricina. Daca este cel gresit il aseaza inapoi cu fata in jos si alege altul pana ajunge la Maimuta. Cand a gasit cartonasul puneti urmatoarea intrebare ÔÇťUnde se afla elefantulÔÇŁ si tot asa.

Sper ca v-am trezit interesul pentru a include de acum incolo in activitatile voastre zilnice si cartonasele cu imagini.


Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Activitati copii

Activitati de toamna 1 /2017

Saptamana aceasta am avut mai multe activitati pe hartie, iar asta pentru ca asa si-a dorit Natalia. Ne asezam la calculator si isi alege singura ce foi vrea sa coloreze. Aceste pagini vin ca o Cite╚Öte mai mult…

Activitati copii

Carti despre toamna – biblioteca noastra de octombrie

La noi rutina zilei include un moment pe care il numim „Calendar”. Cand „spunem calendarul”, vorbim despre ce zi este (data si zi a saptamanii), luna, anotimp si cum e vremea afara. Apoi citim 1-2 Cite╚Öte mai mult…

Activitati copii

Plastilin─â pentru b─âi╚Ť─â + Concurs!

Am copii mari. Stiti de unde stiu? Ii las singuri la baita! Brusc, acest moment al zilei in care de obicei prezenta mea era obligatorie (macar pentru supraveghere) a devenit momentul meu de relaxare sau Cite╚Öte mai mult…